Siirry hakuun ja työkalulinkkeihin
Siirry osion navigaatioon
Siirry päänavigaatioon

Optinen harha koukutti tuomariston vuoden viimeisessä kisassa

Joulukuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voittaja oli kaikkien tuomareiden mielestä suvereenisti HJK:n "Sinivalkoinen ihme". Intohimotoimisto Cassiuksen HJK:lle tekemää mainontaa on palkittu monissa tunnetuissa kilpailuissa.  Edit aikakauslehtikilpailussa HJK nappasi Vuoden aikakauslehtimainos -tittelin vuonna 2013 ja 2014.

Kisan ensimmäisen kunniamainonnan sai IKEAn "ihanaa olla kotona" -mainossarja. Tässä on mainio esimerkki siitä, miten taktinen mainonta voi toimia myös brändinrakentajana. Sarjan suunniteli N2 marketing ja mediasuunnittelusta vastasi Toinen PHD.

Toinen kunniamainonta meni Nordean "Unelmakartta" -mainokselle. Näyttävässä aukeamassa hyödynnettiin hienosti värityskirjabuumia sekä muusta mainonnasta erottuvaa graafista toteutusta.

Voittaja: Sinivalkoinen ihme

mainostaja: HJK Helsinki
tuote: kausikortti
mainostoimisto: Intohimotoimisto Cassius

julkaistu: Urheilulehdessä, aukeama + 1/2 sivu

    

Yksityiskohta aukeaman mainoksesta:

 Tuomareiden kommentit:
" Visuaalisesti näyttävä, pelkistetty ja kekseliäs mainos, joka aktivoi myös katsojaa. Kohderyhmään kuulumattomalle täysin käsittämätön mainos herättää kuitenkin sen verran kiinnostusta, että näkötestiä on pakko kokeilla. Hauska idea, joka jää mieleen."
– Emma Laiho

"Ristiriita kiinnittää huomion. Hauska ja oivaltava. Kohderyhmälle viesti avautuu varmasti heti. Kyseenalaistaisin, tarvitaanko todellakin kahden ja puolen sivun ilmoitustila, että viesti menee kohderyhmässä läpi."
– Johanna Linna

"Erilainen, oivaltava ja huomiota herättävä mainos! Hyvä idea, joka toimii varmasti hyvin Urheilulehdessä, missä tavoittaa oikean kohderyhmän."
– Philip Aminoff

Kunniamaininta: Ihanaa olla kotona

mainostaja: Ikea Suomi
mainostoimisto
: N2 Marketing
mediatoimisto: Toinen PHD
julkaistu: sisustamisen ja asumisen lehdissä, naistenlehdissä

 

Tuomareiden kommentit:
"Hyvä esimerkki siitä, että taktinenkin mainonta voi rakentaa brändiä ja olla laadukkaan näköistä. Erottuu raikkaana huonekalumainonnan ALE-massasta. Selkeys hivelee silmää."
– Johanna Linna

"Idea on yksinkertainen, ehkä jopa käytetty, mutta silti toimiva. Mainos pelaa huumorilla ja itseironialla; Ikean kliininen tuotekuvastoko muka "kaupungin romanttisin kohtauspaikka"? Noh, ainakin yleisin, voi katsoja hymähtää. Ikea on arkea ja arki Ikeaa, mitäs sitä kieltämään. Kovin montaa toistoa ei tämä vitsi tosin varmaankaan kestä. Mainoksissa hyödynnetään tehokkaasti Ikean tunnistettavaa visuaalista tyyliä. Mainokset toimivat hyvin sarjana ja antavat henkeä Ikean Ihanaa olla kotona -sloganille."
– Emma Laiho

Kunniamaininta: Unelmakartta

mainostaja: Nordea Pankki Suomi
suunnittelu
: Sanoma Content Marketing
kuvitus: Napa Illustrations
mediatoimisto: OMD Finland
julkaistu: Me Naisissa

Yksityiskohta:

Tuomareiden kommentit:
"Näyttävä koko aukeaman mainos, jossa hyödynnetään suosittua värityskirjojen estetiikkaa. Tyyli erottuu hyvin valokuvapitoisen lehden muusta sisällöstä. Mainos pyrkii innostamaan unelmointiin ja tulevaisuuden suunnitteluun, säästäminen mainitaan työkaluna siihen. Mainoksessa keskitytään asiakkaaseen, ei mainostajan tarjoamiin valmiisiin tuotteisiin, mikä on ihan virkistävää tässä genressä. Mainosteksti on hieman väsähtänyttä, mutta visuaalinen toteutus pitää paketin kasassa. Nordean brändi on häivytetty näkymättömiin, se toimii vain allekirjoittajan logon muodossa."
– Emma Laiho

"Aarrekarttamainen lähestymistapa on hieman naiivi mutta ihastuttava! Melkein tekee mieli alkaa askartelemaan. Yleensä pankkimainonnassa vedotaan koviin faktoihin ja ratioon. Viesti Nordeasta unelmien toteuttajana tulee kivalla tavalla esille."
– Johanna Linna



Kuukauden aikkarimainos nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. 

Kilpailussa ovat mukana kaikki Aikakausmedian jäsenlehdissä ilmestyvät mainokset. Esiraati äänestää kuukausittain tuomariston arvioitavaksi 10 parasta mainosta. Valintaperusteena on mainosten kiinnostavuus ja uutuusarvo kohderyhmän näkökulmasta.

Tuomaristossa on kolme vaihtuvaa jäsentä, joista yksi edustaa mainostoimistoja, toinen mediatoimistoja ja kolmas mainostajia.

Ensimmäinen juttu kisasta julkaistiin M&M-lehdessä helmikuussa 2008. 

Päivitetty 10.02.2016  08:49:26
Kisan virallinen hashtag:

#kuukaudenaikkarimainos  


Aikakausmedia somessa:
» Facebook
» Twitter
» Instagram
» LinkedIn
» SlideShare


Vuoden aikkarimainokset 2015 -kooste julkaistaan vuoden 2016 alussa. Mikäli haluat ennakkotilata painetun julkaisun maksutta itsellesi, laita viestiä: info@aikakausmedia.fi. Myös edellisten vuosien julkaisuja on muutamia jäljellä.


Kaikki Kuukauden aikkarimainokset -kisassa vuosina 2014 ja 2013 palkitut mainokset perusteluineen:
» Vuoden aikkarimainokset


Lisätietoa Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Sonkamuotka
outi.sonkamuotka@aikakausmedia.fi
puh. 040 540 1820


Haku ja sivuston työkalut
In English / Linkit / Ota yhteyttä / Sivukartta /

Yhteystiedot

Aikakausmedia |
Käyntiosoite: Eteläranta 10 ,
00131 Helsinki
|

Postiosoite: PL 185, 00131,Helsinki
| Sähköposti:
Puhelin: (09) 2287 7280
| |

Laskutusosoite

Facebook

Twitter
Instagram

Henkilöstön yhteystiedot
Anna palautetta

Palvelut

Aikakausmedia on aikakauslehtijulkaisijoiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Mediakortit.fi
Tiedot ja monipuoliset hakumahdollisuudet noin 250 aikakauslehdestä.

Koulujen lehtitilaukset
Tilaa koulullesi aikakauslehtiä alennettuun hintaan.

Jäsenluettelo

Jäsenkustantajien ja lehtien yhteystiedot.

Jäsenextranet
Jäsenten oma palvelu sisältää muun muassa tietoa tapahtumista.

Aikakausmedia ADS Oy

Aikakauslehtien liiton omistama yritys, jonka palveluja käyttävät niin pienet kuin suuretkin aikakauslehtikustantajat.

Ilmoitusvarausjärjestelmä
Ilmoitusaineistojen välitys- ja tarkitusjärjestelmä
Mediatietojen jakelujärjestelmä

Siirry Aikakausmedia ADS Oy:n sivuille