Siirry hakuun ja työkalulinkkeihin
Siirry osion navigaatioon
Siirry päänavigaatioon

Blogi

Aikakausmedian blogissa markkinoinnin, tutkimuksen ja median ammattilaiset pohtivat aikakausmedioita monipuolisesti, kukin omasta näkökulmastaan.


Lumoava nippelitieto koukuttaa

Päätoimittaja Maija Toppila, Antiikki & Design

Maija Toppila

Erikoisaikakauslehti on kuin ystävä, jota odottaa vierailulle. Joskus voidaan puhua myös läheisriippuvuudesta.

» Lue koko juttu

#media #journalismi #aikakauslehdet #erikoisaikakauslehdet #harrastelehdet #ammattitaito


Mainostakaa minulle!

Päätoimittaja Koko Hubara, Ruskeat Tytöt

Ei-valkoiset ihmiset nähdään suomalaismainoksissa aivan liian harvoin ihan vain kohderyhmänä tai edes osana kohderyhmää, vaikka he ovat kasvava osa väestöä ja heillä on rahaa.

» Lue koko juttu

#mainonta #markkinointi #valtarakenteet #suomalaisuus #rodullistaminen #rasismi #representaatio


Terve halu asuu inspiroituneessa sielussa

Päätoimittaja Jenni Lieto, John Brown Media

Jenni Lieto

Sisältömarkkinointi onnistuu, kun sisältö tehdään lukijan palvelemiseksi. Sillä lailla ammattikunta nimeltä toimittajat on aina työskennellyt. Ehkä siksi medioista siirrytään nyt niin vilkkaasti sisältömarkkinointihommiin.

» Lue koko juttu

#lukijasuhde #sisältömarkkinointi #markkinointi


Ole merkityksellinen tai kuole

Creative director Ilkka Ruotsalainen, Ivalo Creative Agency

Ilkka Ruotsalainen

Elämme uskomatonta yltäkylläisyyden aikaa. Meillä on varaa ja vaihtoehtoja kuluttamiseen enemmän kuin koskaan ennen. Jokainen brändi, joka ei pian keksi, mitä annettavaa sillä on maailmalle, tulee poistumaan käsi kädessä suurten ikäluokkien kanssa luonnollisella tavalla. 

» Lue koko juttu

#kuluttaja #insight #markkinointi #brändi #arvot #tunteet


Habit loopilla lähemmäksi lukijaa – asiaa tunteista, rutiineista ja mediasta

Mikko Ampuja, Venture Architect

Ärsyttävä sisältö koukuttaa, mutta onneksi kaiken ei tarvitse ärsyttää erottuakseen. Ymmärtämällä mediarutiineja mainostaja pääsee lähemmäksi lukijaa ja tärkeämmäksi osaksi lukukokemusta.

» Lue koko juttu

#lukuhetki #aikakauslehdet #tunteet #habitloop #rutiinit #keskittyminen #mainonta 


Kuinka voin palvella?

Liiketoimintajohtaja Elli Mäkilä, Otavamedia

Omasta erinomaisuudestaan höyryävä mainostaja saa opetella kuuntelevan asiakaspalvelun taidon, kun tietosuojauudistus pakottaa luopumaan tuotelähtöisestä ostoputkiajattelusta. Pitää tunnistaa perinteisen mainonnan ja natiivimarkkinoinnin ero ja hyväksyä, että Iso Tuotekuva väistyy Palvelun tieltä.

» Lue koko juttu

#natiivimarkkinointi #mainonta #markkinointi #tietosuojauudistus #digimarkkinointi #data #ROI 


Brändi todentaa arvomaailmansa kannanottojen kautta

Design management -johtaja Maria Uunila, Kalevala Koru

Kuluttajat haluavat brändeiltä tänä päivänä kannanottoja. Brändin omistajana yrityksen pitää tietää, minkä takana se seisoo ja tämä pitää uskaltaa myös näyttää. Brändin ja yrityksen arvot ovat entistä enemmän sidoksissa ympäröivään maailmaan.

» Lue koko juttu

#brändi #arvot #naiskuva #kesyttämätön #kampanja #viraali #some #rohkeus


Jääkiekkoraivoa ja terassihaaveita

Markkinoinnin kummitäti Anne Korkiakoski

Katson Maikkarilta Suomi-Tsekki jääkiekko-ottelua. Järkyttävää tunteiden vuoristorataa koko pitkä peli, suuresta ilosta epätoivoon ja suruun. Vuoristorata jatkui vahvana myös mainoskatkoilla, elämykset vahvasti pinnassa ja huomio mediaan intensiivinen. Tuosta mainoksesta jäähylle, seuraava mainos meni maalin, tuossa spotissa hyödytöntä keskikenttäpeliä.

» Lue koko juttu

#mainonta #mediaympäristö #haloeffect #mediasuunnittelu #tunteet


Rakkauden ja hyvän artikkelin salaisuus on poikkeus

Luova johtaja Jani Halme, ToinenPHD

Tuttu toimittaja huokaili taannoin Corona-baarissa haastatteluaan Suomen suosituimman laulajan kanssa. Turhautumisen syy oli tähden valitsema tapa olla kertomatta mitään muuta kuin ennakkoon hiotut repliikit, joilla hän rakensi itsestään eteerisen virheetöntä hahmoa. Idea on huono ja lyhytnäköinen.

» Lue koko juttu

#rakkaus #journalismi #tarina #poikkeus


Yli viisikymppisten miljardien arvoinen ostopotentiaali odottaa usein turhaan ottajaansa

Research Specialist Taru Eboreime, Aller Media

Suomalaisista jo useampi kuin joka toinen on täyttänyt 50 vuotta. Ikuisen nuoruuden kultti jyllää silti sekä mainostajien että mainostoimistojen suunnittelutyössä. Tuntuu, ettei kovinkaan moni markkinointiviestinnän tekijä ymmärrä tätä kohderyhmää lainkaan.

» Lue koko juttu

#asiakasymmärrys #kohderyhmät #50plus #mainonta #mediavalinta


Brändin johtaminen ei ole demokratiaa

Markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannila, HJK

Yhteisöllisyys ja osallistaminen ovat markkinoinnin tämän hetken väärinymmärretyimpiä käsitteitä. Kun ihminen postaa kiireessä mielipiteen tai lähtee äänekkään mielipidevaikuttajan kelkkaan, kyseessä on tunnereaktio. Ei fakta, jonka varaan yrityksen brändistrategia voidaan rakentaa.

» Lue koko juttu

#brändinrakennus #brändinjohtaminen #heikotsignaalit #yhteisöllisyys #osallistaminen


Mainostajan identiteettimatka – Ylhäältä päin tuuttaajasta klubin tasaveroiseksi jäseneksi

Professori Pekka Mattila, Aalto-yliopisto

Yleisö on jo tottunut käyttämään valtaansa suhteessa medioihin. Seuraavaksi on mainostajien vuoro. Tulevaisuuden aikakausmediaan ei enää marssitakaan kuin kestikievariin vaan brändi saa etsiä hyväksyntänsä ja arvostuksensa klubin vertaisena jäsenenä.

» Lue koko juttu

#mainonta #markkinointi #vuorovaikutus #mainospanostukset #eksklusiivisuus #sitouttaminen #brändinrakennus


Digin ja printin vastakkainasettelu on so last season

Markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Sonkamuotka, Aikakausmedia

Väite siitä, että printillä ei ole digitalisoituvassa maailmassa enää roolia, nostaa allekirjoittaneen sykettä ainakin kahdesta syystä: 1) printti on edelleen valtaosalle mieluisin luettujen sisältöjen kulutustapa, ja 2) digin ja printin vastakkainasettelu nyt vaan on kovin väsynyttä ja vanhanaikaista.

» Lue koko juttu

#mainonta #digi #printti #brändinlaajennus #some #case #markkinointikanavat


Ilman tarinaa ei ole mitään

Client Service & Communications Director Annika Väisänen, Carat Finland

Merkityksellisiä tarinoita ja niiden jakelua – siitähän brändien rakentamisessa pohjimmiltaan on kyse. Tykkäsimme tarinoista jo lapsina, eikä janomme hyviä tarinoita kohtaan lopu missään vaiheessa, vain lähteet muuttuvat.

» Lue koko juttu

#brändinrakennus #ostopolku #tarinankerronta #monikanavaisuus #digitalisaatio



Mitä kansainväliset neurotutkimukset kertovat painetun mainonnan toimimisesta?

Ph.D. Scott McDonald, Nomos Research

Aikakauslehtimainonta pärjää vuodesta toiseen hyvin, mitattiinpa sitten ROIta, mainonnan muistamista, suosittelua tai ostamisesta. Siitä, MIKSI printtimainonta menestyy, ei ole kuitenkaan juuri tehty tutkimuksia. Vuonna 2016 Yhdysvalloissa toimiva MPA (Association of Magazine Media) antoi Nomos Researchille toimeksiannon tarkastella vertaisarvioituja, kognitiivisen neurotieteen alalla julkaistuja tutkimuksia, jotta ymmärtäisimme, mihin painetussa mediassa olevan mainonnan teho perustuu.

» Lue koko juttu
» Kattavamman selvityksen tutkimuksesta löydät suomeksi täältä

#neurotiede #tutkimus #printti #mainonta #lukeminen #haptisuus



Parempaa mainontaa osa 6: Inspiroi, viihdytä, provosoi ja yllätä

Senior Director/USA John Wilpers, Innovation Media Consulting

John Wilpers

Aikakausmedioissa ja aikkarimainonnassa kukoistaa edelleen kekseliäisyys, kuten seuraavat mielikuvituksen, rohkeuden ja huumorin taidonnäytteet osoittavat. John Wilpers kertoo mielenkiintoisimmat printti-innovaatiot maailmalta.

» Lue koko juttu

#innovaatio #luovuus #mainonta #esimerkkejämaailmalta #printti #markkinointi

 


Parempaa mainontaa osa 5: Aikakauskokemus on asiakaskokemus

Excecutive Digital Director Sami Viitamäki, Havas New York

Nykyinen kotimaani Yhdysvallat on aikakausmedian jättiläinen, joka haukkaa globaalista markkinasta lähes kolmasosan. Miltei jokaiselle kiinnostuksen kohteelle löytyy oma lehti, jopa hullunkurisuuteen asti. Vai miltä mielestäsi kuulostavat lehdet (vapaasti suomennettuna): “Tyttöjä ja ruumiita”, “Liikuteltavien Vessojen Operaattorit”, sekä “Emut Tänään ja Huomenna”?

» Lue koko juttu

#innovaatio #mainonta #yhdysvallat #digitalisaatio #design #inspiraatio #sisältöyteistyö #vr


Aikakauslehdet osana tarinankerrontaa

Chief Marketing Officer Susanna Takkunen, Lumene

Istun kotisohvalla. Siihen minulla on nyt elämäntilanteestani johtuen aikaa. Olen haaveillut tästä hetkestä jo pitkään. Siitä, että saan aamulla perheen raahautuessa päivän rientoihin keittää itselleni kupin maitokahvia, nostaa jalat sohvalle ja tarttua viimeisimpään muotilehteen.

» Lue koko juttu

#brändiuudistus #kosmetiikka #brändäys #lifestyle #naiset #instagram #printti #mainonta


Parempaa mainontaa osa 4: Liian pitkä mainostekstiksi

Copywriter Antti Tuominen, Intohimotoimisto Cassius

Hyvä mainosteksti on usein lyhyt, kuten tämä ingressi, jonka ohjepituudeksi annettiin maksimissaan 300 merkkiä, mutta josta lopulta tuli “vain” 249 merkkiä pitkä. Moni mainostaja olisi kiteytykseen tyytyväinen, sillä se jättää enemmän tilaa logolle.

» Lue koko juttu

#copy #copywriter #mainonta


Parempaa mainontaa osa 3: ”HELP! I need somebody…”

Semiootikko, markkinointitutkija Vaula Norrena, Valores Consult

Vaula Norrena

”…HELP! Not just anybo-o-dy. HEEE-EE-ELP!... When I was younger, so much younger than todaa-aayh – I never needed anybody’s help in any way….” Beatles-biisi rämähtää soimaan päässäni välillä, kun tapaan mainonnan tekijöitä. He ovat niin varmoja ja niin erehtymättömiä!

» Lue koko juttu

#brändäys #positiointi #tutkimus #semiotiikka #tarinallisuus #visuaalisuus #mainonnanvaikuttavuus


Parempaa mainontaa osa 2: 10 yllättävää asiaa, mitä lukija mainokselta haluaa

Semiootikko, markkinointitutkija Vaula Norrena, Valores Consult

Vaula Norrena

”Joo ei ihmisiä näihin ollenkaan, kiitos! Haluan, että toi sohva on vaan mua varten.”
”Paremmat värit! Varsinkin talvella sitä ihan nääntyy ilman herkullisia värejä.”
”Miksei ne tee jotain vielä hullumpaa?”
”Kyllä hinta kandeis olla kalliimmassakin tavarassa. Tämäkin design-tuoli, luulin paljon kalliimmaksi.”


» Lue koko juttu

#tutkimus #mainonta #kuluttajaymmärrys #mainonnanvaikuttavuus


Parempaa mainontaa osa 1: ”Katsokaa, tässä on purkkeja!”

Semiootikko, markkinointitutkija Vaula Norrena, Valores Consult

Vaula Norrena

Olen tehnyt mainontaa 10 vuotta ja tutkinut sitä 25 vuotta. Ja vasta nyt kokonaisia toimialoja tutkiessa minulle paljastui tyrmäävä tosiasia: vain pikkuruinen osa parhaistakin mainoksista on todella vaikuttavia, mieleen ja sieluun jääviä, brändille ystävyyttä rakentavia. Niin paljon varaa on vielä parantaa! Kaikilla.

» Lue koko juttu

 #myytit #tutkimus #brändäys #mainonta #kuluttajaymmärrys #mainonnanvaikuttavuus

Päivitetty 17.11.2017  15:16:39

Seuraa Aikakausmediaa somessa:

» Facebook
» Instagram
» Twitter
» Pinterest
» SlideShare
» LinkedIn


Haku ja sivuston työkalut
In English / Linkit / Ota yhteyttä / Sivukartta /

Yhteystiedot

Aikakausmedia |
Käyntiosoite: Eteläranta 10 ,
00131 Helsinki
|

Postiosoite: PL 185, 00131,Helsinki
| Sähköposti:
Puhelin: (09) 2287 7280
| |

Laskutusosoite

Facebook

Twitter
Instagram

Henkilöstön yhteystiedot
Anna palautetta

Palvelut

Aikakausmedia on aikakauslehtijulkaisijoiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.

Mediakortit.fi
Tiedot ja monipuoliset hakumahdollisuudet noin 250 aikakauslehdestä.

Koulujen lehtitilaukset
Tilaa koulullesi aikakauslehtiä alennettuun hintaan.

Jäsenluettelo

Jäsenkustantajien ja lehtien yhteystiedot.

Jäsenextranet
Jäsenten oma palvelu sisältää muun muassa tietoa tapahtumista.

Aikakausmedia ADS Oy

Aikakauslehtien liiton omistama yritys, jonka palveluja käyttävät niin pienet kuin suuretkin aikakauslehtikustantajat.

Ilmoitusvarausjärjestelmä
Ilmoitusaineistojen välitys- ja tarkitusjärjestelmä
Mediatietojen jakelujärjestelmä

Siirry Aikakausmedia ADS Oy:n sivuille